Skip to main content

Reisevilkår

Mer detaljert informasjon finner du under praktisk informasjon på de ulike temaene (sykkel, ski og fotturer).

Generelt
Discover Norway sine vilkår er basert på ‘Lov om pakkereiser og reisegaranti’ av 15. juni 2018 nr. 32 og ‘Alminnelige vilkår for Pakkereiser’ av 01.07.2018 (utarbeidet av Virke Reise Utland og Forbrukertilsynet).
Det tas forbehold om eventuelle endringer i nevnte lov/vilkår.

Bestilling og faktura
Bestilling av en reise gjør du enklest på våre nettsider eller via e-post og telefon til vårt kontor.
Ved bestilling mottar du en bekreftelse og en faktura med 2 innbetalinger:
1. Depositum, kr 1 000,- pr person, med forfall i løpet av 14 dager 
2. Sluttbeløp som betales senest 30 dager før avreise. 60 dager for turer i Lofoten (se forfallsdatoer på faktura). 
Ved bestilling via vårt kontor (ikke online bestilling) påløper et gebyr på kr 50,- per bestilling.
Bestillingen er bindende når depositumet er betalt. Å unnlate å betale depositum regnes ikke som avbestilling. Avbestilling må skje skriftlig eller muntlig til oss.
Når bestilling skjer mindre enn 30 dager før avreise, er bestillingen bindende fra og med bestillingstidspunktet og hele beløpet faktureres med omgående forfall.
Den reisende må alltid kontrollere at mottatte faktura og reisebevis er i samsvar med bestillingen. Oppdages feil må Discover Norway kontaktes umiddelbart.

Endringsgebyr
Ved vesentlig endring i bestilling, kan Discover Norway beregne seg et endringsgebyr på kr 250 - 500,- pr. booking, for påløpt arbeidstid.

Betaling med kredittkort
De fleste betaler via nettbank, men kan da ikke benytte kredittkort. Vi har ikke lagt kostnaden ved å benytte kredittkort inn i våre priser, for at våre kunder selv skal kunne velge det som er best. Benyttes kredittkort må det påregnes et kostnadstillegg. Dvs. at ved betaling med kredittkort må kunden selv legge på 2 % av den totale summen som står på fakturaen.
Link til betaling med kredittkort: https://www.censeo.se/no/3063/

Avbestilling
Avbestilling må skje straks det foreligger en grunn for ikke å gjennomføre reisen. Avbestilling vil medføre et gebyr, avhengig av avbestillingstidspunktet, som regnes fra den dato Discover Norway mottar beskjeden. Avbestillingsdato må være i kontorets åpningstider, mandag til fredag kl. 08 – 16. Mail som sendes eks lørdag /søndag/helligdag regnes med dato til nærmest påfølgende mandag/virkedag. 
For avbestilling av reise gjelder følgende regler:
1. Ved avbestilling inntil 61 dager før avreise, beholder Discover Norway det innbetalte depositum.
2. Ved avbestilling 60 til 31 dager før avreise belastes kunden 50% av reisens pris.
3. Ved avbestilling fra 30 dager og frem til avreisetidspunktet, eller hvis den reisende ikke møter opp ved turstart, er gebyret 100 % av reisens pris.

Avbestilling ved sykdom
Vi anbefaler alle å ha reiseforsikring/avbestillingsforsikring da det kan oppstå sykdom som hindrer at du kan gjennomføre turen. Sjekk med ditt forsikringsselskap om du allerede har gyldig avbestillingsforsikring.

Den reisendes plikter
Den reisende har selv ansvar for å kontrollere at mottatte faktura/reisedokumenter stemmer overens med navn og bestilling. Den reisende må overholde betalingsfristene. Den reisende forplikter seg til å rette seg etter regler gitt av offentlige myndigheter og våre representanter og må ikke opptre til sjenanse for andre. Ved utilbørlig oppførsel, kan den reisende bli avvist fra reisen og må selv bære kostnadene med hjemreise.

Reiseforsikring og ansvar
Den reisende må selv ta de nødvendige forholdsregler før og under reisen, herunder sørge for å ha dekkende reiseforsikring, tilstrekkelig midler til reise og opphold, etc. 
Vi anbefaler at det tegnes egen reiseforsikring som dekker sykdom, hjemsendelse (ved sykdom/skade), tyveri, ulykke, bagasjetap m.m. All reise uten riktig forsikring skjer på eget ansvar. Betingelsene er varierende for de ulike forsikringsselskapene - sjekk betingelsene hos ditt forsikringsselskap.

Sykdommer/allergier
Reisende er selv ansvarlig for at helsetilstanden er slik at ikke vedkommende selv eller medreisende utsettes for fare.
Personer med bestemte sykdommer, allergier eller annet vi bør vite, bes opplyse dette så snart som mulig.
Om den reisende har noen matallergier, som Cøliaki, laktoseintoleranse etc. vil vi formidle dette til restauranter og hoteller som benyttes på reisen, og det er derfor viktig at vi får gitt beskjed i god tid. 
Men… maten er en del av opplevelsen. Vær oppmerksom på at enkelte destinasjoner ligger langt fra butikker og leverandører, og har problemer med å få tak i spesielle ingredienser. Derfor er de ikke i stand til å tilpasse alle slags spesielle dietter.

Forbehold om endringer/innstilling av en tur
Prisene inkluderer de ytelser som nevnt under hver enkelt tur - spesifisert i fakturaen.
Det tas forbehold om uforutsette prisendringer vedrørende transportomkostninger og endringer i offentlige skatter/avgifter. Prisendringer kan ikke skje senere enn 30 dager før avreise.
Det tas også forbehold om mindre justeringer i dag til dag programmet. 
For turer med guide kan det fortløpende foretas endringer i programmet som skyldes forsinkelser, værforhold, sykdom eller andre uforutsette hendelser på reisen. 
Discover Norway kan også øke prisen eller avlyse turen dersom det påmeldte antall deltakere er mindre enn 2, eller evt. mindre enn det angitte minimumsantallet for reisen (se nettsider for hver enkelt tur). Informasjon om dette gis av Discover Norway senest 30 dager før avreise (60 dager før for turer i Lofoten). Alternativt vil den reisende bli tilbudt annen reise eller få refundert det innbetalt beløp i sin helhet.
Dersom det inntreffer forhold som Discover Norway ikke er herre over (Force Majeure), for eksempel naturkatastrofer, arbeidskonflikter eller forhold på reisemålet/reiseruten som gjør det for risikabelt å gjennomføre turen, kan turen bli avlyst på kort varsel uten refusjon til den reisende.

Ansvar
Generelt er Discover Norway ikke ansvarlig for skader, tap eller ulykker av noe slag på person eller varer (herunder økonomisk tap og følgeskader) som oppstår i forbindelse med, i forbindelse med eller som følge av kundens bestilling, reise eller bli organisert gjennom Discover Norway, med mindre dette skyldes intensjon eller grov uaktsomhet fra Discover Norway.

Mangler/reklamasjoner
Hvis den reisende mener det er mangler ved reisen, skal den reisende straks og på reisemålet informere vårt kontor i Lillehammer, Norge. Klager etter hjemkomst betyr at kunden mister sine rettigheter. Klagefrist er dog satt til 4 uker etter reisens avslutning og skal være skriftlig til vårt kontor. 
Kommentarer på innlevert evalueringsskjema etter turen blir ikke registrert eller oppfattet som skriftlig klage.

Aksept
Ved å betale depositum/sluttbeløp har kunden akseptert de generelle vilkårene som er oppført i dette dokumentet, som en del av avtalen mellom Discover Norway og kunden.

Personvern
Vi ber om personlig informasjon ved bestilling. Denne informasjonen er nødvendig for å sikre at vi kan gjennomføre og bekrefte bestillingen. Denne informasjonen vil ikke bli brukt til andre formål og vil ikke bli delt med andre utenforstående parter, med unntak av nødvendig informasjon gitt til partene som er involvert i bestillingen din (hoteller etc.).
Den personlige informasjonen vil ikke bli solgt eller delt. 
Les mer om vår personvernerklæring her. 

Discover Norway AS er tilsluttet Reisegarantifondet

Søk reise